کد خبر: 1215277
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
رئیس پیشین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
هم بدهی صندوق توسعه ملی از سوی دولت پرداخت می‌شود و هم برداشت از میدان‌های مشترک نفتی افزایش می‌یابد. صندوق توسعه ملی هم از بخش خصوصی که امکان استخراج، اکتشاف و تولید و فروش نفت را دارد استفاده می‌کند. 
میثم زالی
 
جوان آنلاین: رئیس پیشین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کشور گفت: هر چقدر بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم و انحصار بخش دولتی را کم کنیم، منفعت بیشتری برای کشور دارد. حضور بخش خصوصی خارجی نیز می‌تواند کمک‌کننده در بازارسازی جدید برای نفت خام و گاز طبیعی ایران باشد و حتی به حل معضل ناترازی انرژی کشور نیز کمک کند. 
 
به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه از طریق ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین گازی مشترک به اصطلاح با یک تیر چند هدف را نشانه‌گیری می‌کنیم. هم بدهی صندوق توسعه ملی از سوی دولت پرداخت می‌شود و هم برداشت از میدان‌های مشترک نفتی افزایش می‌یابد. صندوق توسعه ملی هم از بخش خصوصی که امکان استخراج، اکتشاف و تولید و فروش نفت را دارد استفاده می‌کند. 
به زعم کارشناسان، ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین مشترک که قبلاً در انحصار شرکت ملی نفت بود، مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب سرمایه‌های بخش خصوصی جذب می‌شود و از طریق افزایش برداشت‌ها به اقتصاد کشور کمک می‌شود. 
دسترسی به بازار‌های فروش نفت و رفع ناترازی گازی کشور نیز از دیگر مزیت‌هایی است که با ورود بخش خصوصی به برداشت از میادین گازی مشترک محقق می‌شود. به زعم بسیاری از کارشناسان، مهم‌ترین مزیت این اقدام شکستن انحصار شرکت ملی نفت در برداشت از میادین گازی است. 
میثم زالی، رئیس پیشین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور در گفتگو با «جوان» در ارتباط با شکستن انحصار شرکت ملی نفت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز کشور تصریح کرد: تجربه ثابت کرده که هر چقدر بخش خصوصی به امور ورود کنند و دولت نقشش کمتر شود به نفع کشور است. 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنرانی‌ها و ابلاغیه‌هایشان به لزوم خصوصی‌سازی امور تأکید کرده‌اند. ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز که در برنامه هفتم توسعه مصوب شد، در همین راستاست و به نفع کشور است. 
رئیس پیشین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور خاطرنشان کرد: نفت و گاز از کلیدی‌ترین صنایع کشور به شمار می‌روند و ورود بخش خصوصی به آن‌ها می‌تواند مزیت‌های فراوانی برایمان داشته باشد. 
زالی گفت: بخش خصوصی از انگیزه بالایی برای فعالیت برخوردار است و ضمن اینکه در راستای افزایش سودآوری حداکثری برای خودش فعالیت می‌کند، منافع کشور را هم پیگیری می‌کند. این بخش از کارآیی و بهره‌وری بیشتری نسبت به بخش دولتی برخوردار است و قطعاً به ورود فناوری بیشتر به صنایع نفت و گاز کشور کمک می‌کند. 
وی ادامه داد: ورود بخش خصوصی خارجی به بهره‌برداری از میادین مشترک کمک می‌کند که بخش خصوصی داخلی کشور نیز توانمندتر شود و انتقال تکنولوژی به داخل اتفاق بیفتد. از طرف دیگر، جذب سرمایه‌های خارجی نیز برایمان مزیت‌های زیادی دارد. 
رئیس پیشین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور خاطرنشان کرد: به طور کلی، شکستن انحصار شرکت ملی نفت در حوزه بهره‌برداری از میادین اتفاق مبارکی است. انحصار در هیچ زمینه‌ای به نفع کشور نیست. 
زالی گفت: ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین مشترک به افزایش شفافیت منجر می‌شود و منافع کشور را بیش از پیش تأمین می‌کند. بهترین مدل برای پیشبرد اقتصاد کشور این است که دولت به نظارت و بخش خصوصی به فعالیت بپردازد. 
وی ادامه داد: ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین مشترک از همه جهت به نفع کشور است. به لحاظ ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور نیز این روش به صرفه است و منافع کشور را تأمین می‌کند. 
رئیس پیشین‌کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور خاطرنشان کرد: هر چقدر بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم و انحصار بخش دولتی را کم کنیم، منفعت بیشتری برای کشور دارد. حضور بخش خصوصی خارجی نیز می‌تواند کمک‌کننده در بازارسازی جدید برای نفت خام و گاز طبیعی ایران باشد و حتی به حل معضل ناترازی انرژی کشور نیز کمک کند. از این طریق می‌توانیم روش‌های مختلف فروش نفت مانند تهاتر را به اجرا بگذاریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار